Užtikrinti Klaipėdos uosto žingsniai dar nepramintu keliu: netrukus – vandenilio aikštelės statybos startas

Užtikrinti Klaipėdos uosto žingsniai dar nepramintu keliu: netrukus – vandenilio aikštelės statybos startas
AA

Klaipėdos uostas užtikrintai juda link tikslo tapti pirmuoju Lietuvoje ir Baltijos šalyse gaminančiu ir tiekiančiu žaliąjį vandenilį laivams, įvairiai uoste naudojamai technikai bei privačiam transportui. Jau netrukus buvusioje Uosto direkcijos laivyno bazėje prasidės realūs aikštelės, skirtos vandenilio gamybai ir tiekimui, statybos darbai – gautas statybą leidžiantis dokumentas.

 

„Klaipėdos uostas išsikėlė sau ambicingą uždavinį – tapti pirmuoju Lietuvoje ir Baltijos šalyse, turinčiu žaliojo vandenilio gamybos stotį. Būti pirmuoju reiškia žengti kitų dar nepramintu keliu. Tai ne visuomet yra paprasta, tačiau neabejotinai verta.  Vandenilis yra vienas iš būdų sprendžiant šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą į aplinką, o tai – visų mūsų reikalas. Žaliąjį kursą pasirinkęs Klaipėdos uostas atsakingai žvelgia į Europos Sąjungos ir Lietuvos įsipareigojimus, priimtus šiame kontekste, ir žengia ryžtingus žingsnius: jau kitąmet ketiname pradėti gaminti vandenilį, mūsų užsakymu statomas pirmasis vandeniliu ir elektra varomas laivas“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto generalinis direktorius Algis Latakas.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos skelbtas rangos darbų konkursas jau baigiamas, netrukus su laimėtoju bus pasirašyta sutartis, tad planuojama statybos darbus pradėti birželio mėnesį.

Įrenginys vandeniliui gaminti bus sumontuotas standartiniame 40 pėdų jūriniame konteineryje. Vandenilio gamybos įrangai Klaipėdos uoste planuojamas elektros poreikis – 2.25 MW.

Minėtoje teritorijoje infrastruktūra bus pritaikyta vandenilį tiekti tiek laivams, tiek lengviesiems automobiliams, sunkvežimiams ir autobusams. 

Netrukus prasidėsiančių darbų metu bus įrengiama specializuota aikštelė, statomi nauji ar rekonstruojami seni inžineriniai tinklai (elektra, vandentiekis, buitinės ir lietaus nuotekos, vandenilio dujotiekis, ryšių tinklai). Kad prie įrangos būtų galima privažiuoti, autobusams apsisukti ir prisipilti aplinkai draugiškų degalų, numatyta įrengti naujas dangas, autobusų palaukimo vietas. Taip pat numatoma ir kita reikalinga infrastruktūra: takai, tvora, apšvietimas, vaizdo kameros ir kita.

Stotyje per metus ketinama pagaminti 127 tonas vandenilio. Rengiantis jo gamybai kartu planuojamos šių degalų panaudojimo galimybės.

Žinia, jau pernai Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija su UAB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija „Bega“ pasirašė memorandumą, kuriuo susitarė bendradarbiauti siekiant mažinti klimato kaitą. Susitarimas numato, jog uosto viduje dirbanti įranga naudos žaliąjį vandenilį.

Praėjusių metų pabaigoje su LTG grupe pasirašytu bendradarbiavimo susitarimu įsipareigota ieškoti žaliojo vandenilio panaudojimo būdų geležinkelio transporte, kartu dalyvauti Europos Sąjungos finansuojamuose projektuose, sujungti išteklius ir žinias kartu kuriant žaliojo vandenilio panaudojimo vertės grandinę.

Žaliojo vandenilio gamybos projektas Klaipėdos uoste iš dalies bus finansuojamas 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšomis. Planuojama, kad bendra vandenilio gamybos ir papildymo juo stotelių projekto vertė sieks apie 12 mln. Eur,  ES lėšomis bus finansuojama apie 6 mln. Eur.