Prieš GPS trikdžius – inovacijomis: Klaipėdos uoste diegiama speciali įranga

Prieš GPS trikdžius – inovacijomis: Klaipėdos uoste diegiama speciali įranga
AA

Klaipėdos uoste išbandyta ir diegiama inovatyvi įranga, užkirsianti kelią nepatogumams dėl GPS signalų trikdžių. Kelias savaites trukę specialios įvedant laivus locmanų naudojamos įrangos bandymai atskleidė, kad šios priemonės leidžia išvengti GPS trikdžių ir laivai į Klaipėdos uostą įvedami ar iš jo išvedami visiškai sklandžiai.

Nepatogumams dėl GPS trikdžių ėmus ryškėti, situaciją imtasi spręsti visapusiškai – tiek ieškant techninių sprendimų, tiek vieningų veiksmų su partneriais.

„Dažnėjant tyčiniams navigacijos signalų trikdymams, Lietuva imasi lyderystės – diegiame papildomas apsaugos priemones, kad laivyba išliktų saugi. Dar vasaros pradžioje subūriau užsienio kolegas ir drauge kreipėmės į Europos Komisiją, jog užkirstume hibridines atakas iš Rusijos ir Baltarusijos, stiprintume parengtį bei atsparumą“, – teigia laikinai einantis susisiekimo ministro pareigas Eugenijus Sabutis.

Klaipėdos uoste išbandytą ir pasiteisinusią įrangą jau naudoja Uosto direkcijos locmanai. Ši priemonė dar labiau sustiprins Klaipėdos uosto direkcijos teikiamų paslaugų sklandumą, laivybos saugumą.

 

„Kalbant apie GPS trikdžius, reikia pažymėti, kad analogiškos tendencijos fiksuojamos ne tik Klaipėdos, bet ir kaimyniniuose uostuose. Laivybos saugumas yra mūsų prioritetas, todėl nesitaikstome su tokiais reiškiniais ir operatyviai ėmėmės ieškoti situacijos sprendimo būdų. Klaipėdos uoste išbandyta ir jau diegiama įranga – reta ir neseniai atsiradusi rinkoje. Darome viską, kad Klaipėdos uoste saugumo lygis nemažėtų ir navigacija išliktų patogi“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.

Pasaulinės palydovinės navigacijos sistemos, kuri plačiai dar vadinama GPS, trikdžiai Klaipėdos uoste pradėti fiksuoti šiemet. Pirmasis pranešimas užregistruotas sausį, o metams įsibėgėjant atvejų statistika ėmė augti – iš viso jau užfiksuota beveik 100 GPS trikdžių laivams įplaukiant į Klaipėdos uostą, jį paliekant ar naviguojant uoste.

Dažniausiai Klaipėdos uoste fiksuojamus trikdžius galima suskirstyti į dvi kategorijas: kai GPS signalas yra užgožiamas (angl. jamming) ir kai signalas yra klaidinamas (angl. spoofing). Pastaruoju atveju yra imituojami netikri palydovai, kurie priverčia imtuvus „atsirasti“ visiškai netikėtose vietose, todėl kartais įranga gali rodyti, kad laivas stovi kur nors Klaipėdos senamiestyje, nors iš tiesų jis tik priartėjo prie uosto vartų.

Nors tokie atvejai ir sukelia nepatogumų, tačiau nesudaro rimtų bėdų įvedant laivus į Klaipėdos uostą, kadangi GPS signalai yra tik vienas iš laivų įvedimo būdų. Jam sutrikus naudojamasi radarais ir vedlinėmis. Naujoji įranga atveria galimybes vėl be pertrūkių naudotis GPS signalais. Tiesa, ši įranga yra veiksminga tik laivams ir tik tuo metu, kai juose bus locmanas su minėta specialia įranga, nepasiduodančia trukdžiams.