Kelionė laivu iš Vilniaus į Nidą? Kol kas tai skamba kaip svajonė, tačiau Vidaus vandens kelių direkcijos planai, valstybės ir savivaldybių palaikymas gali šias idėjas paversti realybe.
„Įsivaizduokite kelionę laivu per žaliuojančius upės krantus nuo Vilniaus iki Nidos, mėgaujantis gamta, be triukšmo, transporto kamščių ir skubos. Tai ne tik svajonė, bet ir realybė, kurią VVKD siekia įgyvendinti – Lietuvoje vieną dieną galėsime mėgautis iki 1000 kilometrų vidaus vandens kelių“, – pažymi VVKD generalinis direktorius Vladimiras Vinokurovas.
Poreikis jungti Vilnių ir Kauną
VVKD siekia sukurti nenutrūkstamą laivybos maršrutą nuo Vilniaus iki Kauno per Nerį, toliau jungiant jį su Nemunu. Laivybos infrastruktūros plėtra ne tik sujungtų sostinę su pajūriu, bet ir atvertų naujas galimybes regionų turizmui, skatintų naujų darbo vietų kūrimą, viešbučių, restoranų ir pramogų verslo augimą.
Modernizuotas Nemuno vandens kelias žemupyje jau pilnai pritaikytas ir pramoginei, ir keleivinei, ir krovininei laivybai. Kitas etapas – Neries upės pritaikymas laivybai. Pagrindinė problema – Neries upės gylis, ypač sausuoju metų laikotarpiu. VVKD yra pasirengusi atlikti visus būtinus darbus, kad šį upinį kelią pritaikytų laivybai.
„Mes jau atlikome visus paruošiamuosius darbus: upės dugno batimetrinius matavimus, analizę, modeliavimo darbus. Reikia tik finansavimo ir leidimų darbams – ir šis projektas gali būti realizuotas jau artimiausiu metu“, – sako V. Vinokurovas.
Kadangi visa Neries upė priklauso „Natura 2000” saugomai teritorijai, bet kokie valymo (ar gilinimo) darbai reikalauja Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos pritarimo. Saugomose teritorijose tokie darbai yra griežtai ribojami, todėl būtina įgyvendinti išankstines poveikio aplinkai vertinimo (PAV) procedūras (atlikti tyrimus, parengti PAV ataskaitą, ją viešinti, suderinti su PAV subjektais, gauti atsakingos institucijos sprendimą dėl veiklos
leistinumo), kurios šiuo metu yra planuojamos. „Deja, kartais teorinė projekto dalis užtrunka ilgiau, o netgi ir brangiau, nei fiziniai darbai upėje paruošiant tinkamą laivakelį“ – komentuoja VVKD laivybos direktorius A. Rimas.
Laivyba Vilniuje
Paskutinėmis vasaros dienomis kilo didelis susidomėjimas Vilniaus miesto savivaldybei paskelbus, jog plečia visuomeninio transporto tinklą ir kitąmet keleiviai mieste galės ne tik važiuoti autobusais, bet ir plaukti laivais Nerimi. Upėje iš viso ketinama įrengti 14 naujų prieplaukų.
Planuojama, kad elektra varomas viešasis vandens transportas Nerimi vykdys reguliarius reisus. Į sostinės viešojo transporto sistemą laivai bus integruoti trimis etapais – kitąmet pirmasis maršrutas numatomas nuo Žirmūnų paplūdimio per Šilo, Karaliaus Mindaugo, Baltąjį tiltus iki šalia Seimo esančios Nepriklausomybės aikštės (susisiekimo jungtis Žirmūnai–Žvėrynas) su 6 prieplaukomis-stotelėmis.
VVKD užtikrina, jog šiuo metu eksploatuojama Neries atkarpa ties Vilniaus miesto centru yra pilnai parengta ir pramoginei, ir keleivinei laivybai. Vykdomi reguliarūs vandens kelio priežiūros darbai, ženklinamas laivakelis, koreguojamos bujų vietos pagal gylį, reguliariai atliekami batimetriniai matavimai. Be to, VVKD aktyviai bendradarbiauja su vietos savivaldybėmis, padedant joms kurti ir plėtoti krantinėje esančią infrastruktūrą, tokią kaip prieplaukos ir slipai. Tačiau galutiniai sprendimai dėl uostų, prieplaukų ar kitų infrastruktūrinių projektų yra vietos savivaldybių atsakomybė, todėl VVKD skatina miestų savivaldybes aktyviai dalyvauti ir bendradarbiauti, siekiant užtikrinti sėkmę.
„Plėtojama vandens transporto infrastruktūra taip pat prisideda prie tvarumo tikslų. Elektriniai laivai Neries upėje sumažins anglies dioksido emisijas, o viešas vandens transportas – nauja ekologiška alternatyva šiuolaikiškam mieste. Džiaugiamės, kad Neries upėje Vilniaus mieste jau yra plėtojama nauja veikla, siekiant atverti ir naujas ekonomines bei turizmo galimybes – Vilniaus centre jau yra prisišvartavęs pirmasis plaukiojantis viešbutis su 23 apartamentais, kuris tikime, jog pritrauks ne tik miesto svečius, bet ir vietos gyventojus. Tokios iniciatyvos parodo augantį vandens turizmo potencialą ir galimybes pritraukti investicijas į tolimesnę laivybos infrastruktūros plėtrą“ – V. Vinokurovas.