Reklama

Simonas Gentvilas siūlo dalį uosto direkcijos akcijų perduoti savivaldybei

Simonas Gentvilas siūlo dalį uosto direkcijos akcijų perduoti savivaldybei
AA

Metų pradžioje Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai tapus akcine bendrove, 30 proc. jos akcijų galėtų valdyti Klaipėdos miesto savivaldybė. Tokį pasiūlymą numatančią uosto įstatymo pataisą parengė Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narys, aplinkos ministras Simonas Gentvilas.

Reklama

Dabar visas bendrovės akcijas valdo vien valstybė. S. Gentvilo siūlymu, uostas galėtų būti valdomas pagal skandinavišką modelį, kuomet didelę įtaką uostams daro ir savivalda. „Toks sprendimas klaipėdiečiams būtų svarbus ne tik praktiškai, bet ir simboliškai: šiemet minint Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos šimtmetį, būtų prasminga įtvirtinti regiono vaidmenį prie didžiausios uostamiesčio bendrovės valdymo prijungiant ir savivaldybę“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo pataisos autorius. Jo projektą dar pasirašė Arvydas Pocius, Audrius Petrošius, Ligita Girskienė.

Turėdama uosto akcijų, savivaldybė galėtų tiesiogiai dalyvauti valdant uostą. „Tai ypač svarbu užtikrinant taršos, triukšmo ir bendrą uoste veikiančių įmonių kontrolę. Tik savivaldybė deramai prižiūrės darnią uosto ir miesto plėtrą ir padės rasti pusiausvyrą tarp skirtingų interesų. Galų gale iš uosto veiklos Klaipėdos miestas gaus dividendų, kuriuos galės panaudoti kelių į uostą infrastruktūrai, aplinkosauginiams projektams ir panašiai“, – teigia S. Gentvilas.

Jo žodžiais, Skandinavijos šalių jūrų uostai valdomi kaip viešo kapitalo akcinės bendrovės, kurių akcininkės yra ir savivaldybės. „Švedijos, Suomijos, Danijos, Vokietijos daugelis jūrų uostų yra municipaliniai, kurių valdybas sudaro vyriausybės ir savivaldybės skiriami akcininkai“, – aiškina Seimo narys.

Pavyzdžiui, Danijos Orhuso ir Vokietijos Kylio uostų 100 proc. valdo miestų savivaldybės. Tuo metu Lenkijos jūrų uostai – Gdansko, Gdynės, Svinouiscio, Ščecino – veikia kaip viešo kapitalo akcinės bendrovės, kurių savininkai lygiomis dalimis yra vyriausybė ir savivaldybė bei privataus verslo kompanijos.

Pernai lapkritį Klaipėdos miesto savivaldybės tarybos nariui liberalui Sauliui Budinui užregistravus pasiūlymą dėl galimybės miestui perimti dalį uosto akcijų, lapkričio 25 d. jau pati uostamiesčio taryba vienbalsiu sprendimu paprašė Vyriausybės miesto savivaldybei perleisti 30 proc. uosto direkcijos akcijų.

Be Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos, nuo sausio 2 d. valstybinių įmonių statusą į akcinių bendrovių pakeitė ir kitos susiekimo įmonės – „Oro navigacija“ ir Lietuvos automobilių kelių direkcija. Šiais metais naują juridinį statusą įgis ir Lietuvos oro uostai.