Gegužės 27 d. Klaipėdos Žvejų rūmuose publikai bus pristatytas Poznanės Stanislavo Moniuškos didžiojo teatro šiuolaikinio šokio spektaklių triptikas BER, kurį sukūrė choreografai Robertas Bondara (Lenkija), Alexanderis Ekmanas (Švedija) ir Martynas Rimeikis (Lietuva).
Triptiko pavadinime užkoduotos garsių choreografų pavardžių pirmosios raidės: B – tai vienas žymiausių jaunosios kartos lenkų choreografų Robertas Bondara, E – tai pasauline šiuolaikinės choreografijos žvaigžde tituluojamas švedas Alexanderis Ekmanas ir R – tai iškiliausias nūdienos lietuvių choreografas Martynas Rimeikis.
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vykdomas projektas „Krypčių dialogai“ 2022 m. rudenį Lenkijos kultūros visuomenę supažindino su Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupe ir M. Rimeikio E. Balsio šokio spektakliu „Eglė žalčių karalienė“. Netrukus pirmą kartą Lietuvoje bus pristatytas didelio populiarumo savo šalyje sulaukęs bei daugybę gastrolių planuojantis BER. Poznanės baleto trupės gastroles Klaipėdoje finansuoja Lenkijos Kultūros ir nacionalinio paveldo ministerija pagal programą „Įkvepianti kultūra“.
Apie Poznanės Stanislavo Moniuškos didžiojo teatro gastroles ir į Klaipėdą atvežamą šiuolaikinio šokio spektaklių triptiką BER pasakoja šio teatro baleto meno vadovas, pasaulyje žinomas choreografas Robertas Bondara:
– Papasakokite apie BER premjerą
– Šiuolaikinio šokio spektaklių triptiko BER premjera Poznanės S. Moniuškos didžiajame teatre gimė pandemijos metu. Teisingiau pasakius, jai ruoštasi dar nežinant apie COVID-19, tad premjera buvo kelis kartus atidėta, galiausiai nuspręsta nelaukti ir BER pristatyti vaizdo įrašo formatu internete. Tai įvyko 2021 m. vasarį. Vėliau, kai tik atsidaro galimybė, spektaklis publikai pristatytas gyvai.
BER – svarbus ir ypatingas įvykis ne tik S. Moniuškos didžiojo teatro baleto trupei, bet ir visam teatrui. Juk premjerą pristatė net trys choreografai iš skirtingų šalių: Robertas Bondara (Lenkija), Alexanderis Ekmanas (Švedija) ir Martynas Rimeikis (Lietuva). Šis spektaklis tapo tarsi viso teatro atsinaujinimo simboliu. BER tarsi pakėlė teatro baleto trupę į naują lygmenį.
– Kodėl triptikas?
– Viename spektaklyje norėjosi pristatyti kuo daugiau šiuolaikinio šokio linijų, išraiškų. Juk kiekvienas choreografas labai skirtingas, turintis savitą choreografinį braižą. BER publikai parodo, koks skirtingas gali būti šiuolaikinio baleto pasaulis. BER pristato daug šokio technikų, kurias labai įdomu stebėti.
Su Martynu Rimeikiu – tuo metu dar baleto artistu, vėliau tapusiu choreografu – susipažinau LNOBT statydamas Giedriaus Kuprevičiaus baletą „Čiurlionis“ 2013 m., kuriame jis šoko. Vėliau man teko matyti jo pirmuosius choreografinius bandymus, ir jau tada buvo aišku, kad tai daug žadantis, įdomus choreografas. Esame seniai pažįstami, domėjausi M. Rimeikio kūryba, tad man buvo labai įdomu pristatyti LNOBT Baleto meno vadovo, įdomaus choreografo M. Rimeikio sukurtą šokio spektaklį „Blind words“ (Akli žodžiai) Lenkijos publikai.
To paties siekiau ir į BER įtraukdamas choreografijos pasaulyje gerai žinomą Alexanderį Ekmaną. Daugumoje jo kūrinių svarbus humoro akcentas. Norėjosi tai pristatyti savo tautiečiams. Planuojant BER norėjosi, kad jis atspindėtų įvairiausias nuotaikas, tad A. Ekmano kūryba tam puikiai tiko.
Spektaklis Poznanėje tapo pirmu jo kūrybiniu darbu Lenkijoje. Beje, A. Ekmano „Episode 31“ (31 epizodas) truputį atskleidžia ir choreografų kūrybinio darbo užkulisius, tad maniau, jog publikai bus įdomu tai išvysti. Ir šiuo sprendimu tarsi gavome dvigubos naudos: sudominome publiką, o pasiruošimas spektakliui tapo puikia praktika baleto trupei. Juk baleto artistams teko išskirtinė galimybė dirbti su šokio pasaulio genijumi.
Viena iš BER dalių – mano sukurta choreografija „Take me with you“ (Pasiimk mane kartu). Man ne tik kaip choreografui, bet ir tada dar neseniai tapusiam Poznanės S. Moniuškos didžiojo teatro baleto trupės meno vadovu buvo svarbu kilstelėti baleto artistų profesionalumą, sukurti dar stipresnį ryšį su jais. Kurti naują choreografiją – tam puiki proga.
„Take me with you“, kurį atliko duetas, sukūriau 2016 m. Jos premjerą atliko Lenkijos nacionalinio baleto šokėjai. „Take me with you“ sulaukė pripažinimo, tad buvo įtraukta į teatro kamerinių spektaklių repertuarą, statyta su skirtingais baleto artistais, rodyta gastrolėse Norvegijoje, Suomijoje, JAV, Italijoje, Japonijoje, Latvijoje. Tačiau aš visada svarsčiau, kad šį kūrinį reikėtų išplėtoti įtraukiant daugiau baleto artistų. Taip BER dėka „Take me with you“ nuo dueto išaugo iki choreografijos 31 atlikėjui. Pailgėjo ir kompozicijos trukmė: dabar ji trunka iki 30 minučių. Šį sumanymą irgi drįsčiau vadinti sėkmingu, nes vos praėjus metams nuo pirmos premjeros naująją „Take me with you“ versiją kūriau su Vakarų Australijos baleto trupe.
– Kaip Lenkijos publika sutiko BER? Ar jiems patiko?
– Labai. BER rodytas daugybę kartų. Atskiros choreografinės kompozicijos rodytos įvairiuose teatruose, gala renginiuose. BER buvo gastrolėse Lenkijos nacionaliniame balete (Lenkijos nacionalinėje operoje Varšuvoje). Gastrolės Klaipėdoje – pirmas BER parodymas užsienyje, tačiau kitam sezonui jau suplanuota daugiau gastrolių po įvairias šalis. Sudėtinga keliauti, nes BER dalyvauja visa S. Moniuškos didžiojo teatro baleto trupė.
Norint publikai parodyti BER reikia ne tik visos baleto trupės (apie 40 baleto artistų). Kartu atvyksta ir gausi technikų, pastatymo tarnybos grupė, sudaryta iš maždaug 15 žmonių.