Lietuvos transporto ir logistikos įmonės gali būti priverstos didinti krovinių pervežimų kainas, o kai kurios tai jau daro, neturėdamos kitos išeities. Tokius sprendimus diktuoja brangstantys degalai, naujieji Mobilumo paketo reikalavimai ir trūkinėjančios tiekimo grandinės dėl karo Ukrainoje. Pabrangę pervežimai atsilieps ir vežėjų paslaugomis besinaudojančiam verslui, ir paprastiems Lietuvos gyventojams, kuriems jau greitai gali tekti mokėti brangiau už paslaugas ir prekes.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tvirtina, kad mūsų šalies transporto ir logistikos sektoriaus laukia dideli išbandymai dėl didėjančios finansinės naštos.
„Jau dabar kai kurios įmonės yra priverstos kelti pervežimo paslaugų kainas. Kaštai auga dėl kylančių degalų kainų, smarkiai sumažėjusių užsakymų Rytų rinkose, trūkinėjančių tiekimo grandinių bei naujų Mobilumo paketo reikalavimų, kai įmonės netrukus kas 8 savaites į registracijos šalį turės grąžinti vilkikus. Deja, ne visos įmonės yra pajėgios augančius kaštus padengti savo lėšomis. Dažniausiai savo kaštais jos dengia 15 proc. brangstančių pervežimų“, – sako Z. Buivydas.
Jo teigimu, augant kaštams, labiausiai nukentės smulkieji, mažieji ir vidutiniai vežėjai, kurių gretose iki šiol būdavo daugiausiai bankrotų ir finansinių nuostolių.
„Deja, bet mus jau pasiekia ir blogos žinios – kai kurie mažieji rinkos dalyviai yra priversti atleisti dalį darbuotojų. Įmonės nebeišgali jų samdyti dėl augančių kaštų, kurių nesutinka dengti užsakovai, o kai kurie praradę užsakymus dėl taikomų sankcijų negali tęsti veiklų pilnu pajėgumu. Ne visiems pavyksta greitai persiorientuoti“, – sako Z. Buivydas.
Asociacijos viceprezidentas Vytas Bučinskas tikina, kad artimiausiu metu tikėtinas ir kitų prekių bei paslaugų brangimas, nes pervežimai visoje tiekimo grandinėje sudaro reikšmingą dalį.
„Transporto įmonės stengiasi pervežimų kainas kuo mažiau didinti, dalį augančių kaštų dengia savo lėšomis. Visgi situacija rinkoje yra tokia, kad ilgainiui nebebus galimybės savo lėšomis amortizuoti augančių kaštų dėl ženkliai pabrangusių degalų ir Mobilumo paketo reikalavimų, įpareigojančių vilkiką kas 8 savaites grąžinti į kilmės šalį. Norėdamos išpildyti šį reikalavimą, įmonės turi priimti daugiau darbuotojų, kas irgi augina kaštus. Kol kas tik didieji transporto rinkos dalyviai gali jaustis saugesni, turėdami didesni apyvartas ir galėdami dalį augančių kaštų dengti patys. Deja, bet pabrangę pervežimai brangins prekių ir paslaugų kainas visiems vartotojams“, – įsitikinęs V. Bučinskas.
Apie tikėtiną kainų šuolį, jei nebus numatyta priemonių, kaip kompensuoti brangstančius degalus, dar šiemet kovą įspėjo Tarptautinė kelių transporto sąjunga (angl. International Road Union, IRU), kurios nare yra „Linava“. Tada IRU kvietė viso pasaulio Vyriausybes mažinti akcizus degalams, siekiant išvengti ekonominės krizės ir staigaus kainų šuolio.
„Jei kylančios komercinio transporto išlaidos nebus kompensuojamos, apribojant degalų kainas ir sumažinant mokesčius degalams vežėjams, visi globalios ekonomikos sektoriai rizikuoja susidurti su rimtomis infliacijos pasekmėmis. Tad IRU kviečia visų šalių Vyriausybes veikti nedelsiant“, – kovo viduryje teigė IRU generalinis sekretorius Umberto de Pretto.
IRU atstovas tada pabrėžė, kad beveik viskas, kas yra valgoma, dėvima ar naudojama yra pristatoma per tiekimo grandinę, kurioje svarbią vietą užima sunkvežimiais vežama produkcija.