Lietuvos bankų asociacijos (LBA) nariai susitarė dėl paskolų moratoriumų verslui bei gyventojams taikymo atnaujinimo iki šių metų kovo 31 d. Nors užklausų dėl įmokų atidėjimo tebėra sulaukiama nedaug, finansų sektorius atsiliepia į nuogąstavimus dėl ateities neapibrėžtumo, vieningu sprendimu išreikšdamas solidarumą su visuomene ir valstybe.
Vadovaujantis moratoriumais, klientams, kurie dėl pandemijos patiria finansinių sunkumų, išreiškus pageidavimą be sutarties peržiūros ir palūkanų keitimo bus suteiktas paskolos grąžinimo arba lizingo įmokų mokėjimo atidėjimas. Dėl jo į savo finansinių paslaugų teikėją bus galima kreiptis nuo 2021 m. sausio 25 iki kovo 31 d. Bendras atidėjimo laikotarpis gyventojams pagal pradinį ir atnaujintą moratoriumą, priklausomai nuo įsipareigojimo rūšies, gali sudaryti iki 6–9 mėnesių, įmonėms – iki 6 mėnesių.
Anot LBA prezidentės dr. Eivilės Čipkutės, šiuo metu paskolas kredito įstaigose turinčių įmonių ir gyventojų situacija nuteikia optimistiškai. Kaip ir anksčiau, klientai atsakingai vykdo turimus finansinius įsipareigojimus. „Tačiau tuo pačiu metu girdime verslo bendruomenės nuogąstavimus dėl ateities neapibrėžtumo. Atnaujinami moratoriumai – tarsi saugos pagalvė jaučiantiems netikrumą dėl savo finansinių galimybių, kuria galima pasinaudoti šioms netikėtai pasikeitus. Pastarieji metai parodė, kad gebame greitai prisitaikyti prie permainų. Vis dėlto kiekvienas jaučiasi ramiau žinodamas, ko imtis, ištikus laikiniems sunkumams“, – sakė E. Čipkutė. Lietuvos bankas palaiko rinkos dalyvių iniciatyvą.
LBA ir rinkos dalyvių moratoriumai dėl COVID-19 inicijuoti 2020 m. balandį ir galiojo iki rugsėjo pabaigos. Šiuo laikotarpiu kredito įstaigų suteikta galimybe laikinai atidėti paskolų grąžinimą pasinaudojo iš viso apie 10 000 šalies gyventojų bei įmonių. Bendra šitaip atidėtų įsipareigojimų vertė siekė 1,5 mlrd. eurų. Prašymų atidėti paskolų įmokų mokėjimą daugiausia sulaukta pirmaisiais pavasario karantino mėnesiais, vėliau jų skaičius nuosekliai mažėjo.
Galiojant moratoriumams, taikomas supaprastintas įmokų atidėjimo procesas: įsipareigojimai banko nėra traktuojami kaip pertvarkomi.
Finansų ir kredito įstaigos primena, kad moratoriumai nėra taikomi automatiškai, tad klientai, patyrę finansinių problemų dėl koronaviruso situacijos – pavyzdžiui, sumažėjus atlyginimui, netekus pajamų šaltinio, reikšmingai kritus apyvartai, – turėtų neatidėliodami kreiptis konsultacijos į savo finansinių paslaugų teikėją. Šis suteiks visą reikalingą pagalbą ir padės rasti tinkamiausią sprendimą.