VRM: gyventojai ekstremaliosioms situacijoms pasirengę nepakankamai

VRM: gyventojai ekstremaliosioms situacijoms pasirengę nepakankamai
AA

Startuoja Vidaus reikalų ministerijos (VRM) inicijuota civilinės saugos informacinė kampanija „Esame komanda. Turime planą“. Ja planuojama pasiekti 1 mln. šalies gyventojų, siekiant geresnio visuomenės pasirengimo galimoms grėsmėms bei aukštesnės savisaugos kultūros.

„Gyvename ypatingu, įtampų ir didelių išbandymų kupinu istoriniu laikmečiu. Pandemija, neteisėtų migrantų antplūdis, Rusijos karas Ukrainoje, nesaugi Astravo atominė elektrinė – tai vienas po kito mums tekę išbandymai. Visa tai verčia mus kitomis akimis pažvelgti į civilinę saugą, kuri, turime pripažinti, per pastaruosius dešimtmečius buvo apleista. Visos grėsmės atrodė toli nuo mūsų, tačiau šiandien jos yra šalia ar net mūsų kieme“, – VRM kampanijos „Esame komanda. Turime planą“ pristatymo renginyje kalbėjo vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė.

Būtiniausių atsargų turi pusė šalies gyventojų

Pasak ministrės, Lietuvos gyventojų pasirengimas ekstremaliosioms situacijoms išlieka nepakankamas, žmonėms trūksta išlikimui būtinų įgūdžių.

Naujausias VRM inicijuotas gyventojų nuomonės tyrimas rodo, kad tik 9 proc. gyventojų tikrai žinotų, kaip elgtis stichinių ar žmogaus sukeltų nelaimių atveju. Dar 41 proc. žmonių mano, kad žinotų, kaip tokiais atvejais elgtis.

Tik penktadalis (18 proc.) Lietuvos gyventojų turi susiruošę išvykimo krepšį, o šeimos planą, kaip elgtis nelaimės metu, su artimaisiais yra aptarę 15 proc. gyventojų. Būtiniausių atsargų 72 val. (maisto, vandens, vaistų, higienos priemonių) pasiruošę turi 50 proc. šalies gyventojų.

A. Bilotaitės teigimu, jei dar prieš keletą metų civilinės saugos paskaitos kėlė nuobodulį, tai šiandien civilinės saugos specialistai laukiami visur – nuo mokyklų iki darboviečių. Gyventojai, kurie dalyvavo mokymuose, daug dažniau ėmėsi konkrečių veiksmų, kad apsisaugotų patys ir apsaugotų savo šeimos turtą. Vis dėlto tik penktadalis gyventojų kada nors dalyvavo mokymuose kaip elgtis ekstremaliosios situacijos metu.

„Nereikia gąsdintis, bet turime būti pasirengę įvairiems scenarijams ir prireikus žinoti aiškų veiksmų planą. Todėl Vidaus reikalų ministerija pradeda informacinę kampaniją „Esame komanda. Turime planą“. Tikslas, kad kuo daugiau žmonių sužinotų, kaip elgtis ekstremaliosiose situacijose: ištikus branduolinei ar radiologinei avarijai Astravo atominėje elektrinėje, stichinėms ar kitokio pobūdžio nelaimėms ar kilus karinei grėsmei“, – sakė vidaus reikalų ministrė A. Bilotaitė.

Stiprins savisaugos kultūrą

Naujoji kampanija, ministrės žodžiais, yra civilinės saugos atgimimo dalis. Šis atgimimas jau prasidėjo: įkurtas Nacionalinis krizių valdymo centras, parengtas naujas krizių valdymo modelis ir civilinės saugos stiprinimo koncepcija. Vyksta reguliarios nacionalinės civilinės saugos pratybos, planuojamos ir regioninės, įtraukiant partnerius iš Latvijos, Estijos, Lenkijos, Suomijos. Taip pat atnaujinta informacinė svetainė Lt72.lt, modernizuojama gyventojų perspėjimo į mobiliuosius telefonus ir sirenų sistema. Kartu su savivaldybėmis paženklintos priedangos ir numatyta prievolė jas įrengti naujai statomuose statiniuose. Šiemet savivaldybėse ir kitose institucijose darbą pradės parengties pareigūnai.

Ypatingas dėmesys skiriamas su nesaugia Astravo atomine elektrine susijusioms galimoms grėsmėms. Pasirengimui joms ateinančių penkerių metų laikotarpiui Vyriausybė numatė 91,5 mln. eurų finansavimą.

„Viena svarbiausių investicijų yra žmonių švietimas, informuotumas ir tinkama parengtis. Turime stiprinti žmonių sąmoningumą ir savisaugos kultūrą. Tik taip būsime stipri, bet kokiomis aplinkybėmis gebanti veikti, o tai reiškia – nenugalima komanda“, – sakė A. Bilotaitė.

Svarbiausia minutės pertraukėlė

Informacinėje kampanijoje pasiruošimas ekstremaliosioms situacijoms sugretinamas su krepšiniu, kadangi abiem atvejais laimi tie, kurie veikia kaip komanda ir turi aiškų veiksmų planą. Kampanijai parengtame TV klipe vaizduojamos krepšinio rungtynės, kurių metu suskamba sirena, kviečianti komandas į minutės pertraukėlę. Tai bus bene svarbiausia minutė visame TV reklamų sraute, nes ji gali padėti išgelbėti žmonių gyvybes.

Reklama Ikona, uždaryti