Klaipėdos valstybinio jūrų uosto teritorijoje bus atliekami pirmojo Lietuvoje savarankiško 5G (SA, angl. standalone) tinklo bandymai. Ši inovacija Uosto direkcijai ir jos teritorijoje dirbančioms įmonėms suteiks galimybę išbandyti privataus 5G tinklo privalumus – visiškai savarankiškai tvarkytis su uždaro tinklo duomenimis, padidinti operacijų saugumą ir greitį. Šis projektas Lietuvoje sukurs naują kritinės infrastruktūros standartą ir atvers kelią panašiems sprendimams kituose svarbiuose šalies pramonės objektuose.
„Klaipėdos uostas jau šiandien yra tarp skaitmeniškai pažangiausių Baltijos jūros regiono uostų – turime modernias krovinių ir prekių (KIPIS) bei laivybos uoste valdymo (LUVIS) informacines sistemas, aktyviai vystome skaitmeninio uosto dvynio projektą. Pradėdami privataus 5G tinklo bandymus žengiame dar vieną strateginį žingsnį į priekį – kuriame ryšio infrastruktūrą, kuri užtikrintų maksimalų duomenų saugumą ir įgalintų pažangius automatizacijos sprendimus visame uoste. Tai dar vienas pamatas būsimiems išmaniosios uosto infrastruktūros sprendimams“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
„Mobilusis ryšys daugelio galvose iki šiol buvo neatsiejamas nuo operatoriaus tinklo, tačiau Klaipėdos uoste vykdomas 5G SA bandomasis privataus tinklo projektas iš esmės keičia šį supratimą. Pirmą kartą Lietuvoje diegiame visiškai nepriklausomą, privatųjį 5G tinklą, kurio „stuburas“ įrengiamas ne ryšio bendrovės infrastruktūroje, o tiesiai privačiam klientui. Ši moderni tinklo architektūra uosto tinklą pavers gerokai atsparesniu hibridinėms atakoms ir garantuos dar didesnę duomenų perdavimo spartą bei mažesnę delsą. Su šiuo pilotiniu projektu pradedame ir naują technologinį etapą Lietuvoje,“ – sako „Telia“ vadovė Giedrė Kaminskaitė-Salters.
5G SA technologija iš esmės skiriasi nuo šiuo metu Lietuvos operatorių plačiau naudojamos 5G NSA (angl. non-standalone) architektūros. Dabartinė 5G NSA technologija veikia kaip 4G tinklo pratęsimas ir naudoja tą patį tinklo branduolį, tuo tarpu 5G SA yra visiškai savarankiška sistema, kurios tinklo „šerdis“ įrengiama kliento teritorijoje arba arti jos. Privatus tinklas veiks kaip atskiras mobiliojo ryšio operatorius, kuriuo naudotis galės tik apibrėžtoje teritorijoje esantys klientai. Būtent šis technologinis skirtumas suteikia 5G SA unikalių pranašumų – ženkliai mažesnį duomenų perdavimo vėlinimą ir didesnį tinklo saugumo lygį.
Klaipėdos uosto 5G SA tinklas pasižymės ir itin žemu vėlinimu – mažiau nei 10 milisekundžių, lyginant su 5G NSA technologijoje pasiekiamais 15–18 milisekundžių. Šiuolaikiniams uostams vis labiau judant automatizacijos kryptimi, 5G SA tinklas šiam procesui tampa kritiškai svarbus. Terminalai į savo privatų 5G tinklą galės jungti konteinerių kranus, autonomines transporto priemones bei palečių rūšiavimo sistemas, kurios reikalauja ne tik nepertraukiamo, bet ir itin saugaus ryšio.
5G SA privataus tinklo testavimas Klaipėdos uoste yra strategiškai svarbus žingsnis, nes jis ateityje galėtų sukurti sąlygas diegti išmaniuosius konteinerių identifikavimo sprendimus, koordinuoti autonominių vilkikų judėjimą tarp krantinių ir konteinerių aikštelių bei įgalinti nuotolinį sunkiosios technikos valdymą. Tokia infrastruktūra padėtų Klaipėdos uostui tapti vienu technologiškai pažangiausių ir konkurencingiausių Baltijos jūros regione ir galimai pritraukti daugiau krovinių srautų iš pasaulinių logistikos grandinių.
Viena 5G SA tinklo užduočių Klaipėdos uoste – pakeisti atgyvenusias radijo ryšio stoteles, liaudyje vadinamomis „racijomis“. „Push-to-Talk“ (PTT) technologija, veikianti kaip šiuolaikinė skaitmeninė „racija“ leis uosto darbuotojams bendrauti vienu mygtuko paspaudimu, naudojant specialią išmaniojo telefono aplikaciją ar dedikuotą įrenginį. 5G paremta PTT sistema užtikrins geresnę garso kokybę, didesnę aprėptį ir galimybę sukurti skirtingus komunikacijos kanalus pagal uosto padalinių poreikius. Ši sistema veiks ir nutrūkus ryšiui su išoriniu tinklu, kas yra ypač svarbu kritinėse situacijose.
Dar viena svarbi 5G SA tinklo funkcija – vidinio skambinimo sprendimas (angl. VoNR). Uoste veikiančių įmonių darbuotojai galės skambinti vieni kitiems neišeinant į viešąjį tinklą, tiesiog naudodamiesi vidiniu privačiu tinklu. Tai ne tik užtikrina didesnį saugumą, bet ir leidžia kalbėti telefonu situacijose, kai operatoriaus tinklas tampa nepasiekiamas dėl gedimų ar perkrovos. Šie skambučiai taip pat pasižymi aukštesne garso kokybe ir mažesniu vėlinimu, kas užtikrina aiškesnį ir sklandesnį bendravimą tarp skirtingų uosto teritorijų ir padalinių.
„Šis privatus 5G bus tarsi atskiro mobiliojo ryšio operatoriaus tinklas, o signalo aprėptis sieks iki 10 km. Be to, 5G SA leis įgyvendinti tinklo pjaustymo (angl. network slicing) sprendimą, kai viename fiziniame tinkle sukuriami nepriklausomi segmentai skirtingiems poreikiams – vienas uosto apsaugai, kitas logistikai, trečias – įmonių administracijai“, – aiškina G. Kaminskaitė-Salters.
5G SA technologija jau taikoma Vokietijos automobilių gamyklose ir kituose pažangiuose gamybos centruose.
Remiantis interneto kokybės testavimo lyderės „Ookla“ tyrimų duomenimis, pasaulyje tik dešimtadalis iš 600 mobiliojo ryšio operatorių yra įdiegę komercinius 5G SA tinklus, todėl Klaipėdos uoste išbandomas privatus tinklas leidžia Lietuvai žengti koja kojon su technologiniais lyderiais. Šis tinklas padės mums įvertinti šio sprendimo galimybes Lietuvos sąlygomis ir pasiruošti plačiam jo diegimui kitose pramonės šakose, kur nepertraukiamas ryšys jau yra tapęs visos gamybinės veiklos pagrindu“, – teigia „Telia“ vadovė G. Kaminskaitė-Salters.
Pirmojo Lietuvoje privataus 5G tinklo bandymus atliks „Telia“.