Pirmoji „TheATRIUM“ festivalio diena su drąsia garsiojo teatro balkono reikšmės interpretacija

Pirmoji „TheATRIUM“ festivalio diena su drąsia garsiojo teatro balkono reikšmės interpretacija
AA

Intensyviausia tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ dalis, Lietuvos teatro vitrina, trečiadienį Klaipėdos dramos teatre prasidėjo ne tik svečių iš užsienio sutiktuvėmis, dviem spektakliais, bet ir įspūdingu menininkės, juvelyrės Neringos Poškutės-Jukumienės performatyviu pasirodymu teatro balkone. 

klaipėdos dramos teatras

Puošnus balkonas teatro fasade, žvelgiantis į to paties pavadinimo aikštę, miesto atmintyje dažniausiai linksniuojamas kaip vieta, iš kurios į miestiečius kreipėsi 1939 m. Klaipėdoje apsilankęs A. Hitleris. Anot N. Poškutės-Jukumienės, net jei ši vieta paženklinta nenuplaunama dėme, tai ne priežastis ją ignoruoti, priešingai, balkonas ir jo asociacijų šleifas žadina stiprų meninį impulsą jame įrašyti naujas reikšmes. Menininkė žymiajame balkone pirmosios festivalio dienos vakarą pasirodė supama tirštų, vėjo sklaidomų dūmų. Popiežiaus mitrą primenančiu galvos apdangalu pasipuošusi N. Poškutės-Jukumienės figūra Teatro aikštėje iššaukė konklavos nuojautą – slaptam kardinolų susirinkimui nubalsavus, naujo popiežiaus išrinkimas tikinčiųjų bendruomenei, laukiančiai Šv. Petro aikštėje Vatikane, paprastai skelbiamas būtent baltais dūmais. Iš balkono menininkė nusileido į teatro vidines erdves, kur eksponuojamos dvi jos instaliacijos – popiežiaus sostas ir memų ratas.

„Kodėl popiežiaus figūra? Mano kūryboje tai atpažįstamas ir nemažai kritikuojamas personažas. Klausimas, kodėl popiežiumi negali būti moteris, visi bažnyčios instituciją supantys skandalai, visa tai man siejosi su šių metų festivalio tema „Šviesioji tamsos pusė“. Religija yra ritualiniai šviesos pliūpsniai, bet toje šviesoje – daug tamsos ir žaizdų: nuolatiniai skandalai dėl seksualinio išnaudojimo, galios, fakeʼo ir t. t. Tai apima daug kultūrinės bei socialinės politikos aspektų – visą tai, kas susiję ir su mumis pačiais“, – apie tikėjimą, tapusį vienu iš teatre pristatomo projekto „Briliantinės žalumos vynas“ kertinių akcentų, kalbėjo menininkė. Ji pabrėžė, kad net jei savo kūryboje naudoja giliomis reikšmėmis įkrautus religinius simbolius, niekada nesityčioja iš paties tikėjimo, „esu tikinti, bet mano tikėjimas nesikerta su tuo, ką darau, niekada nesityčioju iš socialinių ar politinių procesų – aš juos ironiškai interpretuoju“.

 

Pakviesta prisijungti į teatro festivalio vyksmą, N. Poškutė-Jukumienė pasirinko susitelkti į du akcentus: briliantinę žalumą ir tikėjimą. Menininkė teatro pirmojo ir antrojo aukšto fojė įkurdino instaliacijas, kurias bus galima pamatyti visą festivalio laikotarpį. Pirmame aukšte teatro lankytojai ras baltą impozantišką popiežiaus sostą, supamą strelicijos lapų, o antrame – juvelyrinių memų ratą, savotiškus šiandienos inkliuzus bei nuolat besisukantį vaizdo performansą, ir taurę su briliantinio žalumo vynu po stikliniais gaubtais. „Instaliacijoms ir performansui atsirinkau erdves, kuriose tam tikra prasme įvyksta tranzitinis laiko veiksmas, sakraliausias momentas. Jame kiekvienas įsitraukia, peržengia ribą savo noru pamatyti (šiuo atveju, spektaklį), ir pažymėtas išeina. Vizualiniai, ritualiniai vaidmenys įtraukia ir apnuogina žiūrovą, – pasakojo apie specifinių teatro erdvių išnaudojimą N. Poškutė-Jukumienė. – Teatras visada inspiruoja, ir būna tokių situacijų, kai ant scenos pasakyta frazė gali išsirutulioti į vizualinį projektą, teatre maitinuosi net ne vaizdiniais, bet pačiu jo turiniu, visuma, ir tai veda prie tolimesnių nuorodų, iš kurių galiausiai gimsta mano pačios kūrinys.“

 

Šių metų festivalio spalvų paletė – žalsva, tad tiek „TheATRIUM“ šūkis, tiek ir spalvinis tonas N. Poškutei-Jukumienei atliepė tai, kas jai pastaruoju metu itin gyva kūryboje. „Man svarbu plėsti juvelyrikos meno ribas Lietuvoje. Jau prieš kelis metus savo kūryboje pradėjau domėtis briliantine žaluma. Sergant vėjaraupiais ja dekoruojamas visas kūnas, tai savotiškas kūno menas, tad pradėjau šia medžiaga piešti papuošalus, be to, ji nekenkia odai, ką gali daryti kai kurie tauriųjų metalų lydiniai. Kita vertus, briliantinė žaluma gali būti naudojama ir kaip ginklas – atakos priemonė, Rytų bloko šalyse vis dar gaji paniekinanti taktika atakuoti kitą (demokratinę) nuomonę, apipilant briliantinės žalumos preparatu. Žmonės, tikintys šviesa, yra atakuojami, pažymimi, bet šiuo atveju būti pažymėtam nėra blogai, pažymėtieji yra tie, kas neša šviesą. Savo performatyvių vyksmų metu pažymėsiu pilkuosius kardinolus“, – apibendrino menininkė.

Festivalio metu vyks dar du performatyvūs N. Poškutės-Jukumienės susitikimai su žiūrovais, menininkė teatro balkone ir teatro menėse pasirodys gegužės 26 d. 19 val. ir birželio 17 d. 18 val.