Reklama

Pirmasis Karolio Szymanowskio operos „Karalius Rodžeris“ sceninis parodymas Lietuvoje palydėtas audringais plojimais

Pirmasis Karolio Szymanowskio operos „Karalius Rodžeris“ sceninis parodymas Lietuvoje palydėtas audringais plojimais
AA

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro ir Gdansko Baltijos operos (Opera Bałtycka) draugystės dėka pristatytas lenkų kompozitoriaus modernisto Karolio Szymanowskio (1882–1937) žymiausias sceninis veikalas – opera „Karalius Rodžeris“ (1924), kurią šalies publika savaitgalį pirmą kartą išvydo Klaipėdoje. Ją Klaipėdoje atliko Gdansko Baltijos operos (Opera Bałtycka) trupės solistai, choras, baleto šokėjai, simfoninis orkestras ir Klaipėdos Eduardo Balsio gimnazijos vaikų choras.

muzikinis

Prieš spektaklį su žiūrovais bendravo ir apie sumanymą pristatyti operą Klaipėdoje bei pasiruošimą pasakojo KVMT vadovė Goda Giedraitytė, Lenkijos instituto direktorius ir Lenkijos Respublikos ambasados įgaliotasis ministras dr. Piotras Drobniakas, Baltijos operos direktorius, operos režisierius Romualdas Wicza-Pokojskis, operos choreografė Sayaka Haruna-Kondracka, Eduardo Balsio gimnazijos vaikų choro vadovė Erlanda Tverijonienė. Susitikimą vedė operos kritikė, muzikologė Beata Baublinskienė.

Anot G. Giedraitytės, sumanymas pristatyti operą „Karalius Rodžeris“ Klaipėdoje kilo prieš kelerius metus, o šio veikalo parodymas Lietuvoje sutapo su gražia misija – 2025 m. pradžioje Lenkija pradėjo šešis mėnesius truksiantį pirmininkavimą Europos Sąjungos (ES) Tarybai. „Gdansko Baltijos operos gastrolės – puiki proga pažinti Lenkijos kultūrą, juo labiau, kad iki šiol Lietuvoje „Karalius Rodžeris“ buvo sulaukęs tik koncertinių atlikimų“, – sakė G. Giedraitytė.

Lenkijos instituto direktorius Dr. Piotras Drobniakas džiaugėsi, kad publikos tą vakarą laukė reikšmingas meno įvykis, įtrauktas į Lenkijos pirmininkavimui ES Tarybai skirtų renginių sąrašą. E. Balsio gimnazijos vaikų choro vadovė Erlanda Tverijonienė didžiavosi ir džiaugėsi jos auklėtiniams tekusiu iššūkiu bei galimybe įsijungti į spektaklio profesionalių atlikėjų būrį, o ypač – dainuoti lenkų kalba. „Su scenos kolegomis gyvai susitikome tik generalinės repeticijos metu, iki tol repetavome atskirai. Balsiukams šis pasirodymas – labai svarbus“, – pabrėžė E. Tverijonienė.

Dėl unikalios meninės vertės ir plačių interpretavimo galimybių, traukiančių viso pasaulio operos režisierius, „Karalius Rodžeris“ priskiriamas prie svarbiausių XX amžiaus operų. Po premjeros Varšuvos Didžiajame teatre 1926 metais šis kritikų išliaupsintas, tačiau publikos gan santūriai dėl muzikinės kalbos naujumo ir sudėtingumo sutiktas K. Szymanowskio kūrinys ilgainiui tapo dažniausiai pasaulio scenose skambančia lenkiška opera.

KVMT scenoje pirmą kartą parodyta sceninė operos versija – Gdansko Baltijos operos teatre 2022 m. spalio 1 d. pastatytas spektaklis, režisuotas šio teatro vadovo Romualdo Wicza-Pokojskio. Publika gėrėjosi žinomų solistų balsais. Ukrainiečių kilmės lenkų sopranas Olga Pasiecznik (Olha Pasichnyk), laikoma geriausia Roksanos vaidmens atlikėja pasaulyje. Rodžerį įkūnijo puikus baritonas Leszekas Skrla, o Andrzejus Lempertas, vienas įdomiausių lenkų tenorų, tądien atliko Piemens vaidmenį. Orkestrui dirigavo iš Ukrainos kilęs Yaroslavas Shemetas – Katovicų Silezijos filharmonijos orkestro meno vadovas ir Baltijos operos muzikos vadovas.

Gdansko Baltijos operos teatre gastrolės Lietuvoje vyko bendradarbiaujant su Klaipėdos valstybiniu muzikiniu teatru. Gastrolės finansuotos iš Lenkijos Respublikos kultūros ir nacionalinio paveldo ministerijos programos „Įkvepianti kultūra“, kuria siekiama populiarinti įdomiausius lenkų kultūros reiškinius užsienyje.

Gdansko Baltijos operos parodytą „Karalių Rodžerį“ publika pasitiko ir išlydėjo audringais plojimais: operos kūrėjai, solistai ir dirigentas žiūrovams pasirodė kelis kartus bei buvo palydėti emocingais šūksniais „bravo“!