Techninės apžiūros panaikinimas: įsigaliojo nauji reikalavimai

Techninės apžiūros panaikinimas: įsigaliojo nauji reikalavimai
AA

Ar žinote dėl kokių automobilyje esančių trūkumų gali būti panaikinta – anuliuota automobilio techninė apžiūra net ir važiuojant kelyje?

Kokie nauji reikalavimai Transporto priemonių techninėms apžiūroms įsigaliojo nuo 2023 m. vasario 1 dienos?

Mokantis vairavimo teorijos ir prieš pradedant mokiniams vairuoti, jie yra supažindinami ne tik su pagrindinėmis vairavimo taisyklėmis, bet ir su reikalavimais, kuriuos turi atitikti transporto priemonė.

Mokymosi procese yra pateikiama visa informacija, apibrėžta teisės aktų, kaip viskas turėtų vykti. Mokiniai mokosi atskiras temas, kurių metu yra supažindinami su techninių apžiūrų periodiškumu ir su automobilio priežiūra. Šios žinios yra tikrinamos ir VĮ „Regitroje“ vairavimo teorijos egzamino metu.

Bet kelyje dalis vairuotojų šias taisykles pamiršta, kiti techninėmis ypatybėmis nesidomi, dar kiti vairuotojai nori išsiskirti ar kaip nors „papuošti“ savo transporto priemonę ir dėl to kyla nemažai nesusipratimų kelyje ir atliekant techninę apžiūrą.

Prieš važiuodami automobiliu, turite įsitikinti, kad automobilis atitinka tam tikrus techninius reikalavimus.

Nuo 2023 m. vasario 1 d. Lietuvoje įsigaliojo nauji reikalavimai Transporto priemonių techninėms apžiūroms. Teisės aktų pakeitimus parengė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA).

Pagal teisės aktų pakeitimus, naujų reikalavimų neatitikimus galima skirstyti į dvi grupes: tie, su kuriais draudžiama dalyvauti eisme, ir tie, su kuriais dalyvauti eisme galima, bet reikės juos ištaisyti iki 2025 m. vasario 1 d.

Kas yra techninė apžiūra?

Privalomoji techninė apžiūra, tai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomas techninės būklės tikrinimas, apimantis transporto priemonės ir priekabos tapatumo nustatymą ir jų techninės būklės atitikties teisės aktų reikalavimams įvertinimą.

Automobilį ar kitą transporto priemonę leidžiamą vairuoti tik turint galiojančią techninę apžiūrą:

  • Lietuvoje asmeniniai lengvieji automobiliai, kaip ir motociklai bei mopedai, atlikti techninę apžiūrą (TA) vežami po 3 metų nuo pirmosios registracijos, o po to kas dvejus metus.
  • Taksi arba mokomojo automobilio techninę apžiūrą būtina atlikti kas metus.

Kada draudžiama vairuoti automobilį?

Vairuoti automobilį yra draudžiama jei jis neatitinka šių techninių reikalavimų:

  • Neveikia darbinis stabdys (tai negalioja stovėjimo stabdžiui);
  • Neveikia vairo mechanizmas;
  • Lyjant, sningant ar esant rūkui vairuotojo pusėje neveikia stiklo valytuvas;
  • Tamsoje arba esant blogam matomumui nešviečia joks priekinis kairysis žibintas;
  • Sugedus bent vienam galiniam gabaritiniam žibintui, neįjungtos avarinės šviesos arba gale nepritvirtintas avarinio sustojimo ženklas.

Kuo turi pasirūpinti vairuotojas?

Vairuotojas turi pasirūpinti, kad automobiliui:

  • Nebūtų uždengti šviesos prietaisai ir atšvaitai;
  • Nebūtų uždengtas valstybinis numeris;
  • Būtų įjungtos reikalingos šviesos ir rodomi reikiami signalai.

Kokie reikalavimai yra taikomi automobilio padangoms?

Vasarą (nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d.) draudžiama važiuoti dygliuotomis padangomis, bet leidžiama važiuoti žieminėmis padangomis.

Žiemą (nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d.) draudžiama važiuoti vasarinėmis padangomis.

Padangos turi būti tvarkingos, mažiausias protektoriaus gylis vasarą – 1,6 milimetro, žiemą – 3 milimetrai.

Kai žiemą važiuojama dygliuotomis padangomis, automobilis turi būti pažymėtas specialiu lipduku.

Kokia yra techninės apžiūros seka?

Techninė apžiūra atliekama nuoseklia seka, kurią pravartu žinoti:

1. Automobilio išorė – Apžiūrimas kėbulas, langų stiklai, žibintai.

2. Automobilio vidus – Tikrinamas vairo ratas, garsinis signalas, stiklų valytuvai ir plovikliai,  vairuotojo sėdynė, saugos diržai, žibintų jungikliai.

3. Važiuoklė – Kartu su važiuokle ir jos mechanizmais tikrinama, ar automobilio dugnas bei suvirinimo siūlės nepažeisti korozijos, kokia padangų būklė, ar patikimai pritvirtinti ratai, kaip veikia vairavimo sistema. Jeigu automobilis turi vilkimo kablį, tikrinamas jo tvirtinimo patikimumas.

4. Stabdžiai ir žibintai – Stabdžiai ir žibintai tikrinami specialia įranga. Visų ratų stabdžiai turi veikti pagal nustatytus parametrus, kurie garantuoja patikimą automobilio stabdymą. Artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai privalo neakinti atvažiuojančiųjų iš priekio ir tamsoje vairuojančiam suteikti patikimą kelio apžvalgą, nes nuo to priklauso eismo saugumas.

5. Aplinkosauginė patikra – Specialia įranga tikrinama, ar automobilis neišmeta neleistinai daug teršalų, ar iš variklio bei transmisijos nesiskverbia alyva, degalai ar kiti techniniai skysčiai.

Automobilį techniškai patikrinus, pateikiama techninės apžiūros rezultatų ataskaita. Jei kontrolierius nustato trūkumų, privalu juos kuo greičiau pašalinti.

Jei automobilis techniškai tvarkingas ir atitinka reikalavimus, kad apžiūra atlikta, patvirtina įrašas Centralizuotoje techninės apžiūros duomenų bazėje ir išduota techninės apžiūros rezultatų ataskaita.

Į ką reikėtų atkreipti dėmesį prieš techninę apžiūrą?

  • Visos registruotos sėdėjimo vietos turi būti su saugos diržais gamintojo numatytose vietose.
  • Padangų slėgis turi atitikti gamintojo rekomendacijas.
  • Visi ankstesnių apžiūrų metu aptikti defektai ir neatitikimai turi būti pašalinti.
  • Pateikiant apžiūrai automobilį, turintį dujų degalų sistemą, svarbu, kad dujų balionas būtų pripildytas ne mažiau kaip 50 proc. tūrio bei turėtų galiojančią patikrą.

Techninė apžiūra bus sklandesnė, jei pirmiausia automobilį patikrinsite patys, ir pastebėtus nedidelius trūkumus, pašalinsite. Pravartu patikrinti:

  • ar veikia langų valytuvai ir plovikliai;
  • ar pritvirtinta akumuliatoriaus baterija;
  • ar veikia žibintai ir indikatoriai;
  • ar padangų protektoriaus rašto gylis ne mažesnis kaip 1,6 mm, o žiemos periodu – ne mažesnis kaip 3 mm;
  • ar galinio vaizdo veidrodis yra tvarkingas ir patikimai pritvirtintas;
  • ar veikia garso signalas;
  • ar veikia saugos diržų (taip pat ir galinių) fiksatoriai;
  • ar veikia stabdymo žibintai;
  • ar yra avarinio sustojimo ženklas;
  • ar yra pirmosios pagalbos rinkinys;
  • ar yra gesintuvas.

Kokios dažniausios problemos, dėl kurių nepraeinama techninė apžiūra?

Yra pagrindiniai 7 dažniausiai nustatomi trūkumai:

  • nesureguliuoti žibintai;
  • netvarkinga stabdžių sistema;
  • netvarkingi pakabos lankstai;
  • netvarkinga vairo traukių ir svirčių būklė;
  • netvarkingos spyruoklės ir amortizatoriai;
  • netvarkingos padangos;
  • netvarkingi saugos diržai ir saugos oro pagalvių sistema.

Ar atlikus techninę apžiūrą, jau galima atsipūsti?

Automobilio techninė apžiūra dažnam vairuotojui kelia baimę ir jaudulį. Ar ją atlikus ir nenustačius pažeidimų, galima atsipūsti?

Atsipūsti nevertėtų, kadangi techninė apžiūra gali būti anuliuota bet kuriuo metu, pavyzdžiui, jei vairuotojas ėmė ir užtamsino automobilio langus, neteisingai pritvirtino automobilio valstybinius numerius, ar važiuoja netinkamomis padangomis ir pan. Tokių pažeidimų metu galite netekti techninės apžiūros tiesiog netikėtai kelyje sustabdžius Kelių policijai ir paaiškėjus, jog automobilis yra netvarkingas.

Kokiais atvejais dažniausiai stabdomas techninės apžiūros galiojimas?

Techninės apžiūros, draudimo ir policijos informacinės duomenų bazės yra sujungtos į vieną sistemą ir techninės apžiūros įmonės gauna pranešimus iš policijos, kai jie kelyje anuliuoja techninę apžiūrą dėl tam tikrų priežasčių ir tai gana dažnas reiškinys.

Jei pareigūnai mato, kad automobilio techninė būklė – kritinė, jie techninę apžiūrą gali panaikinti tiesiog kelyje.

Daugelis pažeidimų keliuose yra fiksuojamas techninėmis priemonėmis, stacionariais greičio matuokliais, kameromis. Nors dažniausiai trūkumai, dėl kurių naikinama techninė apžiūra, yra pastebimi plika akimi ir nereikia specialios ar aiškesnės techninės apžiūros jiems identifikuoti.

Neteisingas valstybinio numerio ženklo tvirtinimas

Kelių policijos arsenale atsiradus gerokai didesniam skaičiui automatinių KET pažeidimo fiksavimo įrenginių („trikojų“, sektorinių greičio matavimo sistemų ir pan), itin padažnėjo atvejų, kai dėl neteisingo numerių tvirtinimo būna keblu nustatyti, kam turėtų tekti atsakomybė dėl padaryto nusižengimo.

Svarbiausia naujovė, kuri įsigaliojo nuo 2023 m. vasario 1 d., yra aiškiau apibrėžta valstybinio numerio ženklo prie transporto priemonės pritvirtinimo tvarka. Kadangi valstybinio numerio tvirtinimas varžtais ant numerio ženklo žymenų, kai kuriais atvejais iškreipiantis simbolių ir skaičių reikšmę labai klaidina elektroninius policijos pagalbininkus.

Dėl klaidinančio numerių tvirtinimo (kai varžtas patenka į skaitmenų arba raidžių zoną ir iškreipia jų reikšmę) vien pernai metais policija užfiksavo apie 300 000 atvejų. Pavyzdžiui, netinkamoje vietoje įsukus varžtą, 0 arba 6 virsta 8 ir t. t. Gal plika akimi ir galima atskirti, bet išmaniosios kameros susipainioja ir negali identifikuoti pažeidėjo.

Jei į techninę apžiūra atvyktų automobilis su numerių žymenų (raidžių ir skaičių zonoje) styrančiais varžtais-kniedėm, kurios neapsunkina numerio perskaitymo ir neklaidina, tokie vairuotojai gaus vertinimą NT (nedidelis trūkumas), kurį turi susitvarkyti iki 2025 m. vasario 1 d. Nes tokių numerių tvirtinimo varžtai neklaidina „trikojų“.

Jei į techninę apžiūra atvyktų automobilis su numerių žymenų (raidžių ir skaičių zonoje) styrančiais varžtais-kniedėm, kurios klaidina, yra nustatomas DT (didelis trukumas). Teigiamą TA kontrolierių išvadą tokie vairuotojai gaus tik gavę numerių dublikatą ir privirtinę teisingai, pagal reikalavimus.

ženklo tvirtinimas

Išimtis dėl tvirtinimo varžtais ar kniedėmis yra taikoma tokiam automobilio valstybinių numerių tvirtinimui, kuris neįtakoja numerio perskaitymo. Tokiu tvirtinimo būdu galima automobilio valstybinį numerį tvirtinti kampuose, šonuose. Raudonai apibrėžtame rėmelyje varžtus ir kniedes naudoti draudžiama.

Geriausias automobilio valstybinių numerių tvirtinimas yra numeriams pritaikytas rėmelis.

Užtamsinti automobilio stiklai

Priekinių automobilio langų tamsinimas yra dar vienas atvejis, už kurį policija turi teisę naikinti techninės apžiūros galiojimą.

Sustabdžius policijos pareigūnams, automobilių langus užsitamsinę vairuotojai turi kelis variantus: pašalinti trūkumus prie policijos pareigūnų, t. y. nulupti tamsintų langų plėvelę, arba savo kelionę baigti, kadangi bus anuliuota techninė apžiūra.

Kelių policijos ekipažai su savimi turi stiklų skaidrumo matuoklį. Su juo yra viskas matuojama, fiksuojama, kad nekiltų ginčų, kad čia policininkas iš akies nustatė.

Prastai pasirinktos padangos

O štai mieste, kur eismas intensyviausias, dažniausias pažeidimas, už kurį naikinama techninė apžiūra yra prastai pasirinktos padangos. Vairuotojai važiuoja su kritinės būklės padangomis, neretas jų net nepasikeitęs jų pagal sezono reikalavimus.

Žiemos metu būna vadinamasis sezoninis techninės apžiūros atėmimas, kai žmonės nepasikeičia vasarinių padangų į žiemines arba žieminės padangos neatitinka minimalių nustatytų protektoriaus reikalavimų.

Kiekvienas kelių policijos ekipažas su savimi turi padangų protektoriaus gylio matuoklį, su kuriuo kelyje gali patikrinti protektoriaus gylį ir matant neatitikimus anuliuoti techninę apžiūrą.

Kiti pažeidimai

Iki 2023 m. vasario 1 dienos buvo numatyta dar keletas atvejų, dėl kurių kelių policija kelyje galėjo anuliuoti techninę apžiūrą.

Nuo 2023 m. vasario 1 dienos šie pažeidimai susmulkinti į mažesnes dalis, pavyzdžiui:

  • Tai kas susiję su vairo mechanizmo gedimais ar neveikiančiu vairo mechanizmu.
  • Tai kas susiję su stabdžių sistemos gedimais.
  • Tai kas susiję su apšvietimo sistema (Pavyzdžiui: tamsiu paros metu neveikiantis nei artimųjų, nei tolimųjų šviesų kairysis priekinis žibintas, gale neveikiantis žibintas ir avarinė signalizacija).
  • Taip pat tai, kas susiję su valytuvų vairuotojo pusėje veikimu lyjant, sningant ar esant rūkui.