„Regitra“: įgyti vairuotojo pažymėjimą neteisėtu būdu bus praktiškai neįmanoma

„Regitra“: įgyti vairuotojo pažymėjimą neteisėtu būdu bus praktiškai neįmanoma
AA

„Regitra“ kiekvienais metais fiksuoja bandymus sukčiauti per egzaminus, todėl įmonė nuolat diegia modernesnes priemones bei skiria didelį dėmesį korupcijos prevencijai, kad bet kokie bandymai neteisėtu būdu įgyti vairuotojo pažymėjimą baigtųsi nesėkme. Jau dešimtmetį praktikos egzaminai yra filmuojami, egzaminuotojai parenkami atsitiktinumo principu, o pastaruoju metu dar labiau stiprinama ir teorijos egzaminų priežiūra.

„Regitros“ vadovo teigimu, vairuotojo pažymėjimo įgijimo procesas – tai yra jautri ir labai svarbi sritis, kadangi nuo asmens turimų įgūdžių priklauso ir visų kitų eismo dalyvių saugumas, todėl  jokie bandymai apeiti sistemą yra netoleruotini. Įmonė savo kasdienėje veikloje taiko eilę prevencijos priemonių ir ties tuo nesustojama.

„Ši sritis jau daug metų yra viena prioritetinių ir jau be esamų priemonių šiuo metu su komanda ieškome papildomų sprendimų, padėsiančių užtikrinti dar didesnį veiklos skaidrumą. Be abejo, svarbu suprasti ir tai, kad korupcija galima tik abiejų pusių susitarimu, todėl norisi paskatinti būsimus vairuotojus neieškoti kelių, kaip nelegaliais būdais įgyti vairuotojo pažymėjimą. Mokomės dėl savęs ir tik Jūsų turimi įgūdžiai lems, ar eisme jausimės saugūs. Mūsų tikslas yra užtikrinti, kad į eismą patektų tik tinkamai pasirengę vairuotojai ir esame tik galutinė stotelė, kuri patikrina Jūsų įgytus įgūdžius vairavimo mokykloje“, – teigia „Regitros“ generalinis direktorius Vaidas Dominauskas.

Daromi visų egzaminų vaizdo ir garso įrašai

Dar 2012 m. „Regitra“ savo egzaminavimo centruose įdiegė egzaminų stebėjimo sistemą. Taigi, nuo to laiko visi egzaminai yra filmuojami kartu padarant ne tik jų vaizdo, bet ir garso įrašą. Štai populiariausios B kategorijos automobiliuose įrengta po 3-4 vaizdo kameras, kurios fiksuoja kelio ruožą automobilio važiavimo kryptimi bei ruožą už automobilio, taip pat vaizdą transporto priemonės viduje, kad būtų galima matyti egzaminuotojo ir egzaminuojamojo veiksmus.

„Egzaminų filmavimas pasitarnauja dėl kelių dalykų. Pirma, tai prevencinė priemonė, atgrasanti imtis neteisėtų veiksmų. Mažai tikėtina, kad atvykęs asmuo norės pasiūlyti kyšį egzaminuotojui, žinodamas, kad yra filmuojamas. Antra, tai galimybė patikrinti filmuotą medžiagą ir gerinti paslaugų kokybę. Taigi, atsitiktinumo principu pasirenkant vaizdo įrašus, juos peržiūri įvairių sričių darbuotojai. Dar papildomai konkretūs vaizdo įrašai yra tikrinami pagal klientų atsiliepimus ar mūsų Korupcijos prevencijos pareigūnui gavus pranešimą dėl galimai vykdomos neteisėtos veikos“, – sako „Regitros“ vadovas.

Egzaminuotojas atsitiktinumo principu parenkamas prieš pat egzaminą

B kategorijos egzaminuose automatinės priemonės egzaminuotojus parenka atsitiktinumo principu, tad klientas iš anksto nežino, pas kurį darbuotoją pateks. Dėl šios priežasties darbas egzaminavimo centruose organizuojamas taip, jog ten dirbtų bent keli egzaminuotojai. Toks pat principas taikomas ir parenkant konkretų automobilį, su kuriuo bus laikomas egzaminas.

„Ši priemonė yra labai svarbi, nes užtikrina, kad tikimybė patekti pas tą egzaminuotoją, kurį norėtum, būtų itin maža. Ir atvirkščiai – egzaminuotojas taip pat negali pasirinkti konkretaus asmens, nes sistema jį parenka automatiškai. Tokiu būdu ženkliai apsunkinama galimybė sudaryti kažkokius neteisėtus susitarimus iš anksto“, – teigia V. Dominauskas.

Vertinimas atliekamas pagal standartizuotus kriterijus ir yra fiksuojamas sistemose

Įmonėje yra patvirtintas Motorinės transporto priemonės valdymo įgūdžių ir gebėjimų vertinimo kriterijų bei metodų aprašas, kurio tikslas – aiškiai nustatyti, kokiais principais vadovaujantis turi būti vertinami būsimo vairuotojo įgūdžiai, apibrėžti klaidų tipus bei kt. Tad visi egzaminuotojai privalo vertinti remdamiesi vienodais kriterijais.

Taip pat nuo 2017 m. vairavimo egzamino vertinimo protokolai pildomi ne raštu, bet elektroniniu būdu planšetėse. Jose egzaminuotojai klaidas žymi realiuoju laiku ir jos vėliau negali būti koreguojamos. Atlikus egzamino vertinimą, rezultatai iš karto perduodami informacinėms sistemoms nuotoliniu būdu. Taip užfiksuojama visa informacija ir vėliau yra galimybė analizuoti egzaminuotojo priimtus sprendimus, pavyzdžiui, peržiūrint vaizdo įrašus ar nagrinėjant apeliacijas. Tai taip pat naudinga ir klientui, nes yra sudaryta galimybė peržiūrėti egzamino ataskaitą Vairuotojų portale, kad ateityje būtų atsižvelgta į trūkstamas vairavimo kompetencijas.

Egzaminų automobiliuose įdiegta sistema leidžia fiksuoti bei patikrinti ir tai, ar egzaminuotojas naudojosi stabdžio ar greičio pedalais. Kaip žinia, automobiliuose egzaminuotojams yra įrengtos papildomos valdymo paminos, kad iškilus galimai pavojingai situacijai darbuotojas galėtų įsikišti ir išvengti eismo įvykio. Tačiau tai reikalinga ir dėl skaidrumo, nes tokiu būdu galima žinoti, ar darbuotojas galimai nepadėjo egzaminuojamajam išlaikyti egzamino.

Kasmet yra atliekamas ir kiekvieno įmonėje dirbančio egzaminuotojo vertinimas, kurio metu analizuojama, ar buvo pažymėtos visos egzaminuojamojo padarytos klaidos. Kitaip tariant, vykdomas realus egzamino stebėjimas arba peržiūrimas pasirinkto egzamino vaizdo įrašas. Tokia priemonė pasitarnauja ne tik prevenciniais tikslais, bet ir padeda įvertinti darbuotojo įgūdžius, jo bendravimą su klientu. Atlikus vertinimą, egzaminuotojui yra suteikiamas grįžtamasis ryšys.

Svarbu pastebėti ir tai, jog remiantis Viešųjų ir privačių interesų deklaravimo tvarka, egzaminuotojai turi deklaruoti privačius interesus ir yra įpareigoti nusišalinti nuo artimųjų bei kitų asmenų, dėl kurių gali kilti interesų konfliktas, egzaminavimo.

Papildomos priemonės ir teorijos egzaminuose

Teorijos egzaminų klasės taip pat filmuojamos. Pirmiausia atliekamas bendras visos klasės vaizdo ir garso įrašas. Tokiu būdu sudaroma ir galimybė veiklos kontrolę atliekantiems darbuotojams nuotoliniu būdu tiesiogiai stebėti situaciją teorijos egzaminų klasėse. Taip pat, siekiant užtikrinti didesnę sukčiavimų prevenciją, visoje Lietuvoje palaipsniui pagal olandų modelį diegiamos naujo standarto klasės.  

„Nuolat stebime užsienio šalių gerąją praktiką ir taikome ją savo veikloje. Planuojame, kad naujo standarto klasės iki metų galo bus įrengtos iš viso 12-oje egzaminavimo centrų. Klasės yra išskirtinės tuo, jog leidžia darbuotojams dar geriau pastebėti bandančius sukčiauti asmenis, nes kiekvienoje egzaminavimo vietoje yra įrengiami papildomi veidrodžiai bei stebėjimo kameros. Kasmet nustatome atvejų, kuomet asmenys bando egzaminą išlaikyti su neleistina vaizdo ir garso perdavimo įranga, o ji vis tobulėja, todėl testuojame dar vieną naujovę – metalo detektorius, kurie padėtų aptikti tokią įrangą dar prieš patenkant asmeniui į klasę“, – sako „Regitros“ generalinis direktorius Vaidas Dominauskas.

Laikantiems teorijos egzaminą negalima su savimi turėti bei ant stalo laikyti asmeninių daiktų, dėvėti striukės ar kepurės, naudotis literatūra, akiniais (jei jie nėra skirti tik regėjimo korekcijai), fotoaparatais, mobiliojo ryšio priemonėmis ir kt. Asmeninių daiktų saugojimui yra įrengtos specialios spintelės su užraktais šalia klasės. Na, o pasinaudojus nors viena neleistina priemone, egzaminas įvertinamas neigiamai ir pakartotinai jį leidžiama laikyti tik po metų.

„Per teorijos egzaminą asmuo įprastai turi atsakyti į 30 testo klausimų. Nepaisant to, jų bazę sudaro daugybė klausimų, kurie kiekvienam prie kompiuterio sėdinčiam asmeniui yra parenkami atsitiktinai kompiuterinėmis priemonėmis. Taigi, nei egzaminuotojai, nei būsimi vairuotojai iš anksto niekaip negali žinoti, kokie tiksliai klausimai bus atrinkti. Darbuotojas taip pat negali egzamino metu  komentuoti klausimų, naudotis klientui skirta pele, klaviatūra ar kitais tiesioginiais ir netiesioginiais veiksmais suteikti pagalbą išlaikyti egzaminą“, – pasakoja vadovas.

Svarbus ir visuomenės įsitraukimas, siekiant nustatyti neteisėtus veiksmus

„Regitra“ deda ne tik savarankiškas pastangas, bet ir kviečia visuomenę prisidėti prie nepakantumo bet kokioms sukčiavimo apraiškoms. Šiam tikslui įmonė yra įdiegusi ne vieną pranešimų kanalą.