Grįžti

#Eismas

Gaivina baudos balų sistemos idėją: padėtų kovojant su kelių chuliganais

Gaivina baudos balų sistemos idėją: padėtų kovojant su kelių chuliganais
Data
2020-06-06
Autorius
Lrytas.lt Emilis Gorbačiovas

Prieš 12 metų Lietuvoje buvo panaikinta baudos balų sistema. Po aštuonerių metų valdantieji atgaivino kalbas apie sistemos sugrąžinimą, tačiau tai tik ir liko kalbomis – planas buvo pamirštas nuošalyje. Saugaus vairavimo mokytojai ir policijos atstovai įsitikinę, jog baudos balų sistema prisidėtų prie eismo dalyvių saugumo.
 

Palaiko baudos balų sistemos grąžinimą

Saugaus vairavimo mokytojo Dariaus Kanapinsko teigimu, baudos balų sistema yra palankesnė pavyzdingiems vairuotojams, o griežtesnė – nepavyzdingiems. Būtent todėl šios taikymas Lietuvos keliuose užtikrintų didesnį saugumą.

„Aš būčiau už baudos balų sistemos sugrąžinimą. Taip, dabartinė teisių atėmimo tvarka gal ir yra tinkama, tačiau, pavyzdžiui, krovininio vilkiko vairuotojui dėl tam tikrų aplinkybių kirtus ištisinę liniją su vairuotojo pažymėjimu tektų atsisveikinti. Tuo metu pagal balų sistemą, tikėtina, dėl tokių drastiškų pasekmių sąžiningiems ir nenusižengti linkusiems vairuotojams pavyktų išvengti“, – aiškino D.Kanapinskas.



 

 

Sistema pagelbėtų ir kovojant su chuliganišką vairavimą propaguojančiais vairuotojais, padėtų aiškiai apibrėžti tokius daromus KET pažeidimus.

„Vienas dažniausių nusižengimų eisme – greičio viršijimas. Tačiau greitį viršyti gyvenvietėje yra kur kas rizikingiau nei greitkelyje. Baudos balų sistema galėtų padėti tokius nusižengimus išgryninti ir apibrėžti“, – sakė saugaus vairavimo mokytojas.

Pasak D.Kanapinsko, baudos balų sistemą pritaikius dabar, vertėtų pamiršti ir prie gerą dešimtmetį šalį purčiusius pareigūnų korupcijos skandalus, mat dabar pareigūnų elgesys pasikeitęs drastiškai, tad baimintis nėra ko.

Dabartinė tvarka efektyvi

Visgi su saugaus vairavimo mokytojo mintimis nesutinka Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyr. patarėjas Vidmantas Pumputis. Lrytas.lt portalui šis tvirtino, jog apie baudos taškų sistemos sugrąžinimą diskusijos vyko, tačiau pastarosios atsisakyta dėl menko efektyvumo potencialo.

„Svarstant baudos taškų atgaivinimo sistemą buvo renkamasi iš kelių variantų. Pirmas buvo susijęs su baudų didinimu, tačiau dėl abejotino jo efektyvumo nuspręsta tokio varianto atsisakyti. Antras kelias buvo rinktis minėtąją baudos balų sistemą, tačiau buvo teigiama, jog toks žingsnis būtų kelias atgal, tad galiausiai buvo pasirinktas trečiasis variantas – intensyvesnė eismo dalyvių kontrolė. Būtent todėl keliuose galime išvysti „trikojus“, kitus greičio matuoklius“, – lrytas.lt portalui pasakojo V.Pumputis.

Vis tik galutinai atsisakyti baudos balų sistemos Susisiekimo ministerija nesiryžta. Tiesa, tolimesnis šios vystymas esą numatomas tik tada, kai bus matomi aiškūs eismo kontrolės prietaisų rezultatai.

Visgi V.Pumputis įsitikinęs, jog baudos balai Lietuvai nereikalingi, nes dabartinės naudojamos priemonės veikia efektyviai.

„Jei eismo dalyvis pakartotinai patenka į policijos pareigūno akiratį, jam taikomos griežtesnės sankcijos, tad įrankiai kovai su nedrausmingais vairuotojais egzistuoja, o tai leidžia dabartinę tvarką dalinai sieti su baudos balų sistema.

Dabartinis Administracinių nusižengimų kodeksas yra dalinai sprendžiantis baudos balų siūlomas iniciatyvas“, – aiškino jis, bei pridūrė, jog dar 2008 metais panaikinta sistema buvo morališkai pasenusi, o nerimą kėlė ir ypač žymios policijos pareigūnų korupcijos apraiškos.

Policija atvira diskusijoms

Tuo metu Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) viršininkas Vytautas Grašys teigė, jog diskusijos dėl baudos balų sistemos yra būtinos, saugumui sistema esą padėtų, tačiau kol konkrečių pasiūlymų nėra, tol kalbėti sunku.

„Vienareikšmiškai atsakyti, ar verta baudos balų sistemą sugrąžinti, negaliu, tačiau apie tai diskutuoti galime. Tuo labiau, kad 20 Europos Sąjungos šalių tokios sistemos yra taikomos.

Manau, kad tai prisidėtų prie atsakingesnio vairuotojų dalyvavimo eisme: vien 10–20 km/val. greičio viršijimas paverstas balais, manau, priverstų susimąstyti daugiau vairuotojų“, – aiškino V.Grašys.